Wednesday 19 November 2014

Nasi Kerabu Tumis A’la Mek Som


This post is a tribute to someone that cultivated, inspired and guided me in my culinary journey even till today! 
My one and only, Mek!




Any part of Malaysia, kalau sebut nasi kerabu jer, immediately the image that come to mind is nasi warna biru dengan ulam ulaman, sambal kelapa dan budu.  Some will always imagine it dengan ayam atau daging bakar and top up with keropok ikan.  But let me stop you right there!

There are few types of nasi kerabu that exists!  The commonly known as nasi kerabu to Malaysian is the one yang warnanya biru. Tapi little did they know that nasi kerabu tu orang panggil nasi ‘Kerabu Hitam’.  Kalau mak-mak kita zaman dulu, untuk menghasilkan nasi kerabu hitam ni, mereka gunakan bunga telang sebagai ejen pewarna, but since we evolved with the technology, orang zaman sekarang lebih senang menggunakan pewarna.  Lagipun nak mendapatkan bunga telang tu punyalah azab!

Then, there is nasi kerabu kuning.  Yang ini pun jarang jarang juga kita jumpa.  Tapi for those yang memang meminati nasi kerabu ataupun yang berasal dari Kelantan dan Terengganu, ianya bukanlah sesuatu yang baru.  Dua dua nasi kerabu yang saya sebutkan tadi are mostly menggunakan cili padi yang dikisar bersama cuka sebagai sambalnya dan base untuk ulam-ulaman dan juga sambal kelapa adalah sama.

Yang berikutnya adalah Nasi Kerabu Tumis! Haaaaa nasi kerabu ni yang aku nak share dengan pembaca blog sekelian.  Masa zaman aku masih sekolah dulu (Jangan tanya aku bila, sebab kalau aku bagi tau, korang mesti terus menganggap aku ni Artifak antik zaman purbakala) mak aku jual nasi kerabu ni di Kampung.  And yes, sehinggalah sekarang .. kalau handai taulan datang berziarah, mesti ada yang tak reti-reti bahawasanya Mek aku tu dah pencen.  Masih memujuk dia untuk meniaga nasi kerabu ni.  Mek aku pulak, sifatnya mudah rasa simpati.  Sesekali dia akan buat jugak. But that is the beauty of it.  What she will do is dia akan bagi tau seorang kakak ni (Kamariah) yang dia akan buat Nasi Kerabu ni on certain date.  Then this lady will inform the other and the news spread.  Two days before the day, the order will come from every inch of the kampung so that my mother will know berapa banyak dia kena buat.  Yang seronoknya .. kerja sehari pendapatan beratus-ratus.  Kalau agak agak tengah sesak dan perlukan wang segera, Nasi Kerabu adalah Jawapannya.  Tak perlu pinjam Bank… hahaha.

Nasi kerabu tumis ni hanya gunakan nasi putih.  Kalau di Kelantan, kami suka guna ‘beras usang’. Kalau korang tengok, nasi kerabu moden ni, kebanyakkannya guna ulam-ulam moden macam kacang panjang, kobis, taugeh, timun daun kesum dan sebagainya.  For me, kalau makan ulaman moden ni kurang ‘feel’.  We’re always making this a great deal that the authenticity of the Nasi Kerabu is fading along with time.  Tapi nak buat macamana kan?  Baiklah, before this entry jadi sampai dua tiga page, let me start guiding you on how to do it ok?  

Let me list down the components of the Nasi Kerabu then the ingredients ok?

 Nasi
Sambal Santan Tumis
Sambal Kelapa
Ulam-ulaman
Budu
Lauk Sampingan (ni terpulang pada korang nak tambah apa.. ikan masin, telur asin, keropok, ayam bakar, solok lada and what not.  Tapi aku tak kan buat untuk kali ni sebab kalau aku sertakan sekali resipinya.. nescaya satu entry aku boleh merangkumi 15 blog entry yang lain. Hahaha)









Bahan untuk Nasi:
Macam biasa, tanak je nasi putih.  Ikut suka hati korang nak guna beras apa.  Ikut tembolok masing masing

Bahan untuk Sambal Santan Tumis:
30 tangkai cili kering
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
halia sebesar ibu jari
(kisar semua bahan di atas)
Santan pekat dari 1 ½ biji kelapa
1 keping asam keping
gula merah secukup rasa
garam secukup rasa
ajinomoto (jika suka)

Cara-cara Untuk Sambal Santan Tumis:
Jerang santan di dalam periuk atau kuali.  Biarkan sehingga ia mendidih dan berkepala (minyak akan terhasil dan santan akan jadi berketul2.  Macam nak buat tahi minyak.. tapi jangan sampai warna bertukar menjadi perang)  Bila dah naik bau dia. Masukkan bahan kisar, gula dan asam keping.  Jerang sehingga lada masak, kemudian perasakan dengan garam dan ajinomoto. Kemudia angkat.

Bahan Sambal Kelapa:
½ biji kelapa parut (goreng tanpa minyak sehingga kering dan bewarna kecoklatan.  Kemudian ramas sehingga halus
2 ekor ikan selayang/kembung (panggang atau goreng tanpa minyak)
2 batang serai (mayang halus)
6 ulas bawang merah (mayang)
halia sebesar  ibu jari (mayang)
Lada Hijau (potong kasar)
Garam dan gula secukup rasa
Ajinomot (jika suka)

Cara-cara Sambal Kelapa:
Asingkan isi ikan (buang tulang) kemudian masukkan kedalam lesung bersama serai, halia, bawang merah yang telah di mayang.  Tumbuk kasar.
Kemudian gaulkan bersama kelapa yang telah di ramas dan perasakan dengan garam, gula dan ajinomoto. Campurkan lada hijau dan gaul

Ulam-ulaman:
Yang ni general.  Semuanya kena mayang atau racik halus.  Aku lebih suka guna ulam ulam kampung macam tok nenek kita zaman dulu.  In this recipe aku gunakan bunga kantan, daun selasih, daun kunyit, ulam raja (asalnya cari pucuk beruas dan pucuk gajus tapi tak der. So berpuas hati jela dengan apa yang ada), timun.

Budu:
Korang boleh opt untuk masak atau just perahkan asam limau then picit lada dalam budu. 


Cara makan:
Sendukkan nasi putih atas pinggan, taburkan ulam-ulaman, sambal tumis dan budu.  Gaul dan sedia untuk di makan.  Nampak rumit, tapi penyediaannya lebih kuran 1 ½ jam jer.



ps: Thank you Bernama for featuring My Kuih Story in your Youth Travelog Page!!



4 comments:

  1. saya ni dah lama tak buat nasi kerabu..kalau ipar duai request baru buat..
    *rindunya kelantan..**

    ReplyDelete
  2. Saya suka sangat segala jenis nasi kerabu... cuma nak buat je tak berapa nak rajin.

    ReplyDelete
  3. Salam Rosdi,

    Oh no! I tak tau that there are few type of nasi kerabus la babe! May I have a plate of yours? Arrrr mouth watery

    ReplyDelete
  4. Helo Rosdi...thanks ya sudi singgah blog saya.....cantik gambar2 makanan dalam your blog ni...dan nampak pun lazat...dan banyak nyeeee resipi2
    Nanti saya rekomen kat my wife...dia mmg suka blog2 masakan nih

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...