Wednesday 12 November 2014

Triple Chocolate Cookies

Berminggu jugak tak update blog ni.  Bukan tak der masa, bukan tak der bahan, tapi masih belum ada semangat dan seru.  Kebelakangan ni rasa macam malas buat semua benda .. kadang2 nak makan pun malas. 
Pagi tadi, bila belek2 dan kemas rak bahan2 buat cookies dan kek, ternampak butterscotch chocolate chip and coffee chocolate chip yang beli bulan sudah, tapi tak jugak di gunakan.  Lama lama nanti expired, pastu jadi hal pulak bila kena catit dek Malaikat Atid, pasal pembaziran … kan ke tu amalan Syaitooonnn… Lepas pegang letak balik, pastu pegang semula, pastu letak balik… last last amik jugak sambil sambil pasakkan pada minda yang sesungguhnya … sifat malas aku ni bukanlah satu sifat terpuji!

Teringat pulak pada hari raya, masa kelam kabut dengan
order Chocolate Fingers yang banyak sampaikan aku yang tak der cukup rambut ni pun meresai dibuatnya!  Right after hari raya, sibuk pulak memikirkan yang aku harus substitute Chocolate Fingers ni dengan something yang lebih mudah untuk dibuat tanpa mengkompromi rasanya.  Last last aku came out with this idea of buat Triple Chocolate Cookies.  Aku namakan triple chocolate sebab aku guna butterscotch, coffee and dark chocolate dalam this recipe.  Recipe ni masih menggunakan recipe  asal dough Chocolate Fingers.  Yelah, masa aku inform ejen dan juga penempah kuih raya yang next year aku takkan jual Chocolate Fingers ni, macam2 reaksi yang aku terima.  Kebanyakkannya suruh buat untuk dia org jer, dia orang janji takkan marketkan.  Tergelak jugak aku … yelah, kalau buat untuk dia orang saja pun ada lebih sepuluh orang .. kalau sorang nak dua tiga balang, nampak gayanya meresai lagi rambut aku yang tak seberapa ni!

Without further ado, lets look at the recipe

Bahan-bahan:
  1. 125 gm butter
  2. 50 gm caster sugar
  3. 2 sudu makan susu pekat manis
  4. 1 sudu teh esen vanilla
  5. 185 gm tepung gandum
  6. 1 sudu the baking powder
  7. 40 gm butterscotch chocolate chip
  8. 40 gm coffee chocolate chip
 Bahan-bahan untuk topping:
150 gm chocolate masakan (saya biasanya gunakan Collatta dark compound)
15 gm shortening / butter

Cara-cara:
Putar 1, 2, 3 & 4 sehingga kembang atau pucat
Masukkan 5 yang telah di ayak dengan 6
Masukkan 7 dan 8 dan di kacau rata
Ambil doh sekitar 7 gm, bulat bulatkan dan letakkan di dalam cawan kertas
Bakar pada suhu 170 darjah Celcius selama 15 minit
Biarkan sejuk seketika
Sambil itu, cairkan coklat masakan bersama shortening (boleh gunakan kaedah double boiler ataupun letak jer atas oven semasa bakar kuih.  Jangan masukkan dalam oven pulak, kang terbakar aku jugak yang kena marah!)
Bila biskut dah sejuk, sudu atau paipkan coklat diatasnya.  Biarkan sekejap .. kemudian bolehlah di cekik ataupun simpan di dalam bekas kedap udara.

This one yields about 65 – 75 pieces! 

** Yummy! **

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...