Friday 28 November 2014

Perihal Tepung!

Hari ni nak bercerita hal serius sikit (tiba – tiba rasa macam important person pulak!).  Sebenarnya aku terbaca satu entry lama aku masa duduk kat KL.  Rasa tak puas hati bila ada Hamba Allah ni komen pasal tepung yang aku guna.  (Mamat tu nak tunjuk pandai tak bertempat!) Katanya aku sepatutnya guna tepung gandum cap blue key atau cap sauh, baru kuih aku akan taste right.  Then dia kata aku guna tepung lama.  Aku rasa family dia ni ada kilang gandum kot, tu sebab dia rasa dia bijak sangat hal tepung menepung ni.  Kalau ikut hati nak aje aku tepung tawarkan muka dia tu.  Biar dia tau tepung yang aku guna tu tepung penamparr!  Walhal aku ni memang guna tepung cap sauh.  Dah memang family aku satu keturunan guna, jadi aku pun guna jugakla.  Lagipun tepung ni senang sikit dapat kat mana-mana kedai.  Kalau jenama macam-macam tak semua kedai ada. 

Then hari tu, bila ke kedai menjual peralatan kek dan roti, pekerja kedai tu tak paham bila aku cakap aku nak tepung hi-protein.  Katanya tak der di jual.  Bila aku tanya tepung roti ada? Dia cakap ada! Nak ajer aku uli mamat tu macam aku uli roti kat rumah.  Dugaaaan dugaaaan!

Jadi hari ni, aku nak share info pasal jenis-jenis tepung gandum.  Entry ni untuk mereka yang baru nak bertatih dan menjinakkan diri dalam bidang pembuatan roti, kek, pastry dan biskut (sama macam aku jugak).  Untuk mereka yang dah power macam Ayu dari CurlybabeSatisfaction .. abaikan la yer.  Korang boleh tengok blog dia. Aku sebenarnya jeles jugak dengan dia ni.  Sebabnya, bila masuk blog dia .. air liur asyik bertakung jerk di bibir. Kecur…

Tepung ada bermacam macam jenis.  Bila cakap pasal tepung, terus terpapar dalam skrin visual otak kita tepung gandum.  This is the most commonly used tepung in history.  Kalau dari segi faktanya tepung ni sangat luas pengertiannya, dan banyak macam jenisnya.  Asalkan dia macam serbuk atau dedebu cinta Misha Omar tu, kita bolehlah namakan dia tepung.  Debu atau serbuk yang halus ni boleh di hasilkan dari berbagai bagai sumber; bijirin seperti gandum (tepung gandum), jagung (tepung jagung) dan beras (Tepung beras).  Ianya boleh jugak di hasilkan dari sumber kekacang macam kacang hijau, kacang merah, kacang kuda dan sebagainya.  Dan lastly dari sumber sumber akar (maksud aku yang tumbuh di dalam tanah), macam kentang (tepung kentang), ubi (tepung ubi) dan keledek (tepung keledek).  Ini sebahagian aje ye, kalau nak listkan semua kematu jari aku nak menaip walaupun kelajuan aku menaip sama dengan kelajuan kereta Tengku Djan kat litar F1.

Hari ni aku nak bercerita pasal tepung gandum jer dulu.  Takut korang muntah-muntah pulak dengar aku bagi syarahan kat sini. Bagi mereka yang minat dalam seni pembuatan kek dan biskut, ada tiga jenis kategori tepung dari gandum yang paling penting dan patut korang tau sebagai asas iaitu Tepung Serbaguna, Tepung Roti dan Tepung Naik Sendiri

Sebenarnya perkara yang membezakan tepung ni cuma kandungan protein dan gluten serta cara pemprosesan gandum tu jer.

Tepung roti adalah tepung yang paling tinggi kandungan protein dan glutennya.  Sebab tu selain dari tepung roti orang panggil tepung ni Tepung Hi-Protein.  Ianya di proses dari pada bijirin gandum yang keras.  Signifikan kandungan protein dan gluten di dalam tepung ni adalah penghasilan doh yang elastik dan anjal.  Gluten ni kiranya macam gula getah la … tapi gula getah bukan gluten tau!  Tayar basikal pun bukan.  Jadi jangan pandai pandai cakap dalam tayar basikal atau chewing gum tu ada gluten Hahaha.  Biasanya tepung yang ada kandungan gluten yang tinggi boleh bertindakbalas terhadap yis dengan baik sebab ianya mampu membina dan mengikat struktur doh bila karbon dioksida dibebaskan ketika proses penapaian berlaku.  Ya Allah, macamana ek nak kasi penerangan dalam  layman terms? Kang kalau teknikal sangat mampus adik-adik kita yang baca ni akan rasa diorang kena jadi saintis baru boleh faham. 

Tepung Serbaguna adalah tepung yang paling banyak dan kerap di gunakan.  Ianya diproses dari campuran bijirin gandum yang keras dan lembut., sebab tu dia panggil serbaguna.  Ianya sangat serbaguna sampaikan boleh digunakan untuk buat semua jenis doh .. roti, biskut, kek dan juga pastry.  Nak buat main main baling tepung masa harijadi pun boleh.  Sebenarnya tepung serbaguna ni sesuai untuk orang yang malas nak renyah ataupun nak simpan macam macam jenis tepung kat rumah.  One type can fit all.  Gittewlahhh

Tepung naik sendiri  (tepung ni best .. kalau korang beli tepung ni banyak banyak dan tak larat nak angkut dan rumah korang pulak bertangga, suruh jer tepung tepung ni naik sendiri) Bluekkk!  Tepung naik sendiri ni sebenarnya lebih kurang tepung serbaguna jer, cuma ianya dah di tambahkan dengan ejen penaik dan juga garam.  Jadi tak  payah nak sukat sukat baking powder banyak mana nak taruk sebab masa dalam peringkat pemprosesan tepung ni, semuanya dah di tambah agar bercampur rata.

Ok, setakat ni itu jer untuk tiga tepung asas ni. Kalau ada yang nak tau jenis tepung yang lain .. kalau aku tau nak cerita aku cerita kat sini, otherwise aku buat buat tak nampak jer.  Hehe.

Apapun ada berpuluh puluh lagi jenis tepung sebenarnya.  Termasuklah dari gandum atau bahan lain.  Tapi untuk pengetahuan asas ni saya ceritakanlah yang ni dulu yer.   Otak macam dah tepu sikit, almaklumlah lama dah tak pegi sekolah.

Saya sudahi dengan sebuah lagu untuk pembaca blog sekelian:

Di renjis renjis di pilis
Di tepungi lah tawar (tak pasti dia orang guna tepung gandum atau apa)
Hai beras kunyit di tabur di siram si air mawarr! ..
(Sambil feeling feeling nyanyi karaoke kat Majlis Pengantin)

4 comments:

  1. Salam Rosdi,

    Senyum simpul I baca entry u kali ni haha... Kak Ayu tu memang rajin dah terror.. Kalau berjiran I akan suruh dia buat kuih or kek or whatnots selalu. So I hanya tadah pinggan aje haha..

    P/S : Jangan marah ar Kak Ayu :)

    ReplyDelete
  2. Assalam Rosdi,
    waduh! ada mention nama kita ya..tercekik air putih sekejap tadi..heheh
    alahai manalah kita terror..masih belajar juga ni..seriously..
    good shared info ....memang bagus untuk yang baru nak kenal tepung..:)

    ps Honey..tak marah...tengah senyummm aje ni...
    marilah pindah dekat sebelah rumah akak..hehehe...

    ReplyDelete
  3. hehe..tergelak baca cerita nak tepung tawar mamat tu...dia nak tunjuk pandai tp sayang salah tempat..

    ReplyDelete
  4. mmg x semua org akan tau jnis tpung..lg2 org yg jrg kedapur..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...