Saturday 16 August 2014

Cashew Nut Cookies

Memandangkan kita masih di bulan Syawal ni kan, I'm blogging yet another Cookies Recipe. Bertahun tahun bila raya jer, aku tak dapat menzahirkan bakat membuat kuih-kuih lain sementelah sibuk dengan kuih Nig Nog yang satu tu jer (Bukan complaint, cuma nak ceritakan aje).

Tapi, raya tahun ni aku bertekad nak buat biskut lain dan masukkan dalam blog sebagai back up plan. Manala tau buku resipi peribadi aku tu hilang ke, kena banjir ke (mintak sisihkan!), terbakar ker (lagila mintak jauhkan!) kan?

Walaupun dalam badan aku masih banyak mendapan juadah raya, tetap aku gagahkan diri untuk buat dan abadikan dalam blog ni.  Lagipun order cookies masih berlarutan (Alhamdulillah! Rezeki). Dengan toksin rendang, minyak sapi, kambing, daging, ayam, santan lemang dan ketupat segala yang masih bersisa dalam badan ku yang gebu bak bantal kekabu ni aku berusaha jugak menyelongkar segala peralatan dan bahan bahan untuk membuat biskut ni.

Baiklah, aku rasa korang kenal rupa bentuk gajus yang macam buah pinggang ni kan? Macam tak selera pulak bila fikir yang nak buat biskut dari buah pinggang. Hahaha. Tak macam buah buahan lain yang kebanyakkan nya biji di dalam, tapi gajus ni bijinya kat luar. Tergantung kat bawah buah jambunya.  And to this day, I believe ada generasi baru yang tak pernah pun melihat gajus ni.  From where I grew up, gajus ni dulu dulu banyak tumbuh melata di kawasan persisiran pantai.  Pucuknya sangat sedap di jadikan ulam, cicah budu ataupun sambal belacan.  Rangup dan ada rasa masam dan kelat. Serasanya, seluruh family aku semuanya suka ulam pucuk gajus ni.  Ianya boleh di kategorikan sebagai buah buahan tropika kot?  Yela, tumbuh dengan mudah kat Malaysia kan? Kiranya buah buahan tropika la .. tapi asalnya dari Brazil.  Jadi kalau ingat Brazil ingatlah Gajus … siapa siapa yang minat team bola Brazil tu, kita boleh anggap peminat Gajus! Hahaha .. nampaknya aku dah mula mengarut.  Lama aku tahan diri dari merepek.  Nak tulis blog yang kelihatan ‘skema’ tapi Nampak gayanya tak boleh la .. aku rasa lagi 5 atau 6 ‘entry’ akan datang, kemerapuan aku akan teserlah jugak!

Masa aku kecik kecik dulu, aku suka makan jambu gajus ni.  Duduk atas pokok macam  kawan baik tarzan lepas tu ngap buah dia.  Masam dan kelat, tapi sedap dan lemak.  Buah dia kalau dah di petik tu, kena makan jam tu jugak .. kalau simpan lebih sehari alamatnya korang rasa mcm tapai le. Jaga jaga dengan getahnya, ada orang kalau allery, boleh buatkan tepi bibir tu berkudis.  Tapi aku immune!  Maklumlah, lama benar berkawan ngan Tarzan kan? Ayat ni masa kecik kecik memang selalu akak aku guna.  Kawan baik Tarzan (monyet)!

Baiklah pembaca sekelian, sebelum aku jadi professor dan terangkan macamana pulak cara cara nak menanam pokok jambu gajus, lebih baiklah aku mulakan bercerita macamana nak buat biskut gajus ni kan? Kalau tidak sampai pagi besok pun korang takkan habis baca entry aku.

Biskut ni bagi aku sangat sedap.  Kenapa sedap? Pertama sebab umur aku dah pun melepasi 4 series! Yer, bila 4 series tu maksudnya tua.  Orang orang tua kan suka benda benda yang ada unsur kekacang?, kemudian biskut ni pulak rapuh dan rangup, tak berapa manis dan boleh jugak mengembalikan nostalgia zaman muda.  Dulu dulu mak kita akan buat biskut ni dan kita pulak akan sibuk tolong tolong sapukan telur dan susun biji gajus atas kuih kan? Satu susun satu masuk mulut!

Jomm kita tengok cara penyediaan biskut gajus ni

Bahan-bahan:
220gm mentega
140gm gula kastor
2 penutup esen vanilla (kalau ada pure extract lagi bagus)
1 biji telur
100 gm gajus kisar (panggang gajus ni lebih kurang 15 minit guna 180 degree celcius)
360 gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder
30gm tepung jagung
1 biji telur (asingkan kuning dan putih untuk di sapu di atas biskut)
belahan biji gajus untuk hiasan



Cara-cara:
Pukul mentega dan gula sehingga kembang (kalau dulu dulu mak mak kita pukul untuk hancurkan gula je, lepas tu terus masuk bahan lain.  Tapi aku dah modified sukatan dia, korang boleh pukul sampai butter kembang pun x der hal)
Masukkan esen vanilla
Masukkan telur dan pukul sampai sebati
Masukkan gajus kisar
Masukkan tepung gandum yang di ayak bersama baking powder dan tepung jagung
Uli sampai jadi doh
Canaikan dan teraplah  mengikut acuan yang korang suka. (Aku guna bentuk bulan sabit sebab memang dari kecik kecik dulu ini lah bentuknya)
Susun di atas dulang pembakar
Sapukan putih telur di atas biskut dan susun belahan gajus untuk hiasan
Sapukan kuning telur di atas gajus yang telah di atur
Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 18 minit sampai kuning keemasan



Keluarkan dari oven, tunggu sejuk dan bolehlah ‘ngap’!


Tips dan nota:
Fungsi putih telur adalah untuk melekatkan gajus pada biskut bila di bakar

Fungsi kuning telur pula adalah untuk menjadikan bahagian atas biskut kuning keemasan


Fungsi aku? Laraskan tangan dan jari-jemari, capai biskut dalam loyang lalu bengkokan tangan dan sua ke dalam mulut ... hmmmmm enakkkk!!



2 comments:

  1. As Salam,
    Ada lagi ke kuih raya? Anyway selamat hari raya even tho dah nak habis bulan syawal.

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya, maaf zahir batin....oops raya pun baru berlalu..tak apalah kan..sebelum ni pun tak sempat nak ucap lagi....
    biskut gajus very nosalgic..my mak..mesti buat kuih ni every raya time kita kecik2 dulu..sekarang dah jarang jumpa kukis ni..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...